Wat als de stroom uitvalt? Hoe is de brandveiligheid van uw gebouw dan geregeld? Uiteraard zit in elke Brandmeldinstallatie (BMI) een accu voor noodstroom. Zo blijft uw BMI gewoon in bedrijf in geval van nood. Maar wat nu als de accu’s niet voldoende capaciteit hebben om de periode te overbruggen totdat iemand de stroomvoorziening komt herstellen? En hoe bepaal je die benodigde capaciteit?
In de nieuwe LogboekenOnline is een module geïmplementeerd die feilloos voor u uitrekent of de capaciteit van uw accu’s in orde is. Hiervoor dient de installateur van de BMI een aantal gegevens in LogboekenOnline te registreren. Denk aan het aantal accu’s en welke capaciteit (Ah), maar ook wat het stroomverbruik is van de BMI in rust of in alarm.
Een andere variabele is de responstijd op een storing. In het onderhoudscontract met uw onderhoudspartij staat hoe snel een storing wordt opgevolgd. In het uiterste geval moet de accu van uw BMI het weekend kunnen overbruggen (72 uur). Stel dat de stroomvoorziening verstoord is vanaf vrijdagmiddag, dan moet de accu noodstroom leveren tot maandagmiddag om ervoor te zorgen dat de brandveiligheid niet in het geding komt.
Op basis van deze variabelen rekent LogboekenOnline voor u uit of de accucapaciteit toereikend is. U krijgt direct een signaal als dit niet het geval is. U kunt er dan voor kiezen om de accu te vervangen, of om de responstijd zoals deze vermeld staat in uw onderhoudscontract aan te passen, zodat uw accu minder lang hoeft te overbruggen.
Unieke module
Door deze unieke module wordt niet alleen de installateur scherp gehouden, maar de facilitair manager wordt ook direct geïnformeerd als de zaken niet in orde zijn. Uiteindelijk is alles in het belang van de veiligheid van de gebruikers van een gebouw.