Het bedrijf

Brandveiligheid in zorginstellingen

By 11/12/2015 februari 11th, 2021 No Comments

Brandveiligheid in zorginstellingen is een vak apart. Synchro Adviesbureau Brandveiligheid BV spreekt de taal van de brandweer en van de facilitymanagers. Zo komen wij met oplossingen voor de aanwezige risico’s die werkbaar zijn en die voldoen aan de wet- en regelgeving. Lees meer in het artikel in het tijdschrift Zorginstellingen, waarin ook één van onze opdrachtgevers aan het woord komt.

Het volgende artikel werd gepubliceerd in het vakblad

Brandveilig, met oog voor kwetsbare doelgroepen.

Brandveiligheid in zorginstellingen is een vak apart. Synchro spreekt de taal van de brandweer en van facility managers. Zo komt het bedrijf met oplossingen voor de aanwezige risico’s die werkbaar zijn en die voldoen aan de wet- en regelgeving. Het bedrijf won in 2013 de innovatieprijs Brandveiligheid voor het registratiesysteem LogboekenOnline.

. . . .

LogboekenOnline

Synchro boekte veel succes met het online registratie-systeem LogboekenOnline. Hiermee won het bedrijf in 2013 zelf de NBC SBR Innovatieprijs Brandveiligheid. “Dit registratiesysteem hebben we in eerste instantie ontworpen voor het Leger des Heils”, verteld Pas. “Het Leger des Heils heeft namelijk meer dan tweehonderd locaties in heel Nederland. Op elke locatie lag een papieren logboek en het was onmogelijk om dit vanuit het hoofdkantoor te beheren. Er stond veel op het spel, want de gemeente kan op advies van de brandweer een pand dat niet aan de brandveiligheidseisen voldoet sluiten.”

Synchro ontwierp LogboekenOnline. Dit is een online registratiesysteem, waarin alle documenten over brandveiligheid overzichtelijk bij elkaar staan. Iedereen kan met een eigen wachtwoord inloggen en krijgt toegang tot documenten die voor hem of haar relevant zijn. Het is zelfs mogelijk om de brandweer toegang te geven tot het systeem.

LogboekenOnline is onafhankelijk. Dus het systeem blijft in stand, ook als een organisatie overgaat op een ander installatiebedrijf. Meer dan tweehonderd organisaties maken inmiddels gebruik van LogboekenOnline. Tegenwoordig is het ook mogelijk om documenten van andere toe te voegen aan het logboek. Het is een compleet online facilitair managementsysteem geworden, waarbij het beheer van installaties van verschillende vestigingen in één oogopslag helder is.

Overzichtelijk

Rudo Heres, Hoofd Facilitaire Zaken bij RIBW K/AM in Haarlem, werkt nu drie jaar met LogboekenOnline en is erg tevreden. “Voorheen was het moeilijk om de brandveiligheid administratief goed te beheren. Er was geen uniformiteit tussen de locaties en voor bepaalde gegevens moesten wij naar de locatie om dit in een papieren logboek op te zoeken. LogboekenOnline is een kapstok waarin vele facetten van brandveiligheid samenkomen, zoals de ontruimingsplannen, het maandelijkse beheer, de meldingen van de medewerkers, de juiste certificaten en de correspondentie met de brandweer. Het systeem is altijd up-to-date en het is gebruiksvriendelijk.”

LogboekenOnline laat bijvoorbeeld in één overzicht zien wat de status is van het maandelijks beheer op alle locaties. En het is mogelijk om trends te signaleren, zoals een brandalarm dat keer op keer afgaat in dezelfde kamer. Daardoor is het gemakkelijker om de oorzaak te achterhalen en het probleem op te lossen.

Cliënten

Heres werkt bovendien samen met het adviesbureau van Synchro. “De wet- en regelgeving rondom brandveiligheid is ingewikkeld”, vertelt hij. “Het is voor mij ongmogelijk om overal van op de hoogte te zijn. Synchro heeft die kennis wel.” Heres vertelt dat er een spanningsveld is tussen de wet- en regelgeving en de kwetsbaarheid van de cliënten. “We werken intensief samen waardoor Synchro gevoel heeft gekregen voor de kwetsbaarheden van onze doelgroep en daarin meedenkt.” Pas vertelt dat veel van zijn klanten te maken hebben met dit spanningsveld. “Cliënten met psychische problemen kunnen bijvoorbeeld erg schrikken van een brandweerman in uniform die het gebouw betreedt. Daarom hebben we voor elke locatie een sticker met een QR-code, die bij de ingang geplakt kan worden. De brandweer kan deze code scannen en krijg daarmee toegang tot het logboek. Hij hoeft dus niet meer naar binnen.”

Brandweer

Tot slot vertelt Heres dat het contact met de brandweer is verbeterd. “Alle documenten zijn gestructureerd. De brandweer ziet in één oogopslag dat we brandveiligheid serieus nemen. Bovendien hebben we, door de samenwerking met Synchro, meer kennis in huis. Daardoor zijn we een gelijkwaardige gesprekspartner geworden. We kunnen met de brandweer meedenken, als er een tekortkoming gesignaleerd wordt. Zo komen we tot een oplossing die de brandveiligheid daadwerkelijk verhoogt en die toepasbaar is op onze locaties.” Heres besluit met de opmerking dat 100 procent brandveiligheid niet bestaat. “Maar door de samenwerking met Synchro hebben we de brandveiligheid wel op een veel hoger niveau kunnen brengen.”

Nog meer lezen?

Tweestapsverificatie voor LogboekenOnline
27 november 2023

Heb jij Tweestapsverificatie al ingeschakelt?

Lees meer...
06 november 2023

Dag van de BHV

Lees meer...
03 oktober 2023

Check rookmelders bij jezelf, maar ook bij anderen

Lees meer...